Thursday, June 26, 2014

Kenapa cikgu tak hantar saya ke kem motivasi?

Kenapa cikgu tak hantar saya ke kem motivasi adalah persoalan saya ketika melihat kertas itu.....


Saya teruja nak tengok listing nama yang terpilih ke kem 

motivasi untuk pelajar SPM.

Tapi sayangnya...sampai ke akhir nama itu bukan nama saya.

Saya sedih.Kenapa cikgu tak pilih saya?

Apa salah saya?Adakah kerana saya anak orang miskin yang 

berumahkan setinggan...di bawah rumah nampak air laut.

Saya menjadi rendah diri sangat-sangat.Nak menangis pun 

ada tapi saya tahan.

Saya teringin sangat nak pergi sebab nak tengok tempat 

orang lain dan rasa suasana bermotivasi.

Saya susah nak pergi tempat orang memandangkan ayah 

takde kereta.Ada motor EX5 merah je...macam mana nak 

bawak saya dan adik-beradik berjalan-jalan2.Adik beradik 7 

orang...ramai tuuu.

Saya tak puas hati saya beranikan diri tanyer dengan guru 

kaunseling yang anjurkan program tu.....jawapannya sangat 

memeranjatkan saya....huhuhuuhu

"Noorfadzilah (perghh cikgu siap panggil nama penuh tuuu) 

saya bukan tak nak hantar awak pergi motivasi.

Awak tak perlu pun motivasi tu."(airmata saya dah 

bergenang dah...tinggal nak tumpah je).

"Awak adalah seorang yang bermotivasi! Jangan 

sedih2...awak sentiasa bermotivasi."

Saya tak faham, saya tanya balik "Apa maksud cikgu tu, saya 

tak fahamlah.....apa maksud cikgu saya bermotivasi?"

"Okay macam ni.....apa yang awak buat bila awak nak 

tingkatkan markah Matematik awak?"

saya jawab"Saya buat latihan la cikgu."

"Ada ke cikgu  suruh awak buat latihan tambahan tuu?".cikgu tanyer balik.

" Tak ...tapi naper cikgu?"

"Itulah sikap orang bermotivasi....awak tak perlu cikgu

suruh untuk buat latihan.Awak sendiri yang push diri awak 

buat latihan tu."

Saya terdiam...cuba berfikir balik apa yang cikgu cakap.Saya 

blur.

Dan jawapan sebenar kepada semua itu adalah AYAH DAN 

EMAK saya, mereka berdualah yang membuatkan saya 

BERMOTIVASI.

Hampir hari-hari ayah dan emak pesan agar saya belajar pandai-pandai.

Jangan jadi miskin macam ayah dan emak.Orang tak pandang, orang hina dan orang tak suka kita.

Kalau tak pandai-pandai....buat latihan tambahan banyak-banyak.Sampai saya faham...sampai saya hadam.

Dan kini...saya rindukan kata-kata semangat itu.
Terima kasih ayah dan emak.

SAYANG AYAH EMAK SANGAT-SANGAT.
Semoga ALLAH tambahkan rezeki dan kesihatan yang baik buat ayah dan emak saya.







No comments:

Post a Comment