Monday, June 29, 2015

Ramadhan pertama Nur Uzma di Madrasah An Nuur

Ramadhan

Assalammualaikum wbt dan salam Ramadhan semua,

Hari ini sudah 13 Ramadhan , hampir setengah bulan telah berlalu.Ramadhan kali ini agak sunyi sikit sebab anak sulungku Nur Uzma belajar di Muar.Kalau tak....memang riuh suara Uzma menegur adik-adik dan berceloteh tentang persiapan raya.Maklumlah anak sulung, memang gitulah perangainya.Hakikatnya memang selalu Uzma lebih teruja dari saya .

2 minggu lepas (20.06.2015) kami sekeluarga menziarahi Uzma di Madrasah Annuur,Kesang Laut,Muar.Dalam pukul 4.45petang kami sampai , isi borang untuk bawa Uzma outing .Kami dipesan untuk hantar semula selewat-lewatnya waktu Isyak.Seperti biasa, Uzma gembira sangat sebab dapat berbuka puasa dengan kami sekeluarga.Maklumlah , ini pertama kali Uzma berpuasa di rantau orang...cewah macam jauh sangat Pasir Gudang - Muar kan...

Dalam perjalanan, kami semua sibuk bertanya pengalaman Uzma berpuasa di Madrasah.Uzma kata...

"Alhamdulilah ibu, akak bersyukur sangat sebab Allah pilih akak untuk jalan ini, akak dapat buat banyak ibadah.Solat sunat , berzikir dan berpuasa.Alhamdulilah juadah buka puasa ada orang sponsor, semoga bertambah rezeki orang yang sponsor tu...."

"Terima kasih ayah ibu sebab hantar akak kat sini, akak akan belajar dan hafaz sungguh-sungguh."

Bila dengar macam tu, bergenang air mata saya, Terharu dengan kata-kata Uzma.Allah sayang kamu Nur Uzma!

Syukur alhamdulilah Allah bagi peluang untuk kami menghantar anak ke tahfiz sedangkan tahun lepas kami ada niat nak hantar dia ke sekolah muzik...Astagfirullah.

Kami bawa Uzma pulang ke kampung sebelah ayahnya di Bukit Pasir, saya dah siapkan pes nasi goreng merah permintaan Uzma dan sedikit lauk sampingan.Sampai di kampung, terus kami bersiap-siap mengemas rumah dan menyediakan juadah.Meskipun makanannya simple je tapi dah cukup bermakna buat Uzma.

Selepas maghrib terus berdezup kami menghantar Uzma pulang ke Madrasah Annuur sebab madrasah Annuur sangat mementingkan displin.Perjalanan mengambil masa 1/2 jam dari Bukit Pasir.
Dalam kereta, kami berpelukan.Syahdunya rasa nak lepaskan kesayangan saya pulang ke madrasah, tapi apakan daya saya kena kuatkan hati agar anak saya Uzma pun cekal bila berjauhan dengan saya.

In shaa Allah, jika ada umur bulan Julai kita bersua lagi ya sayang.

Akhir kata sebelum meninggalkan dia, saya doakan Uzma mudah menjawab semua soalan periksa dan Allah berikan kesihatan yang baik untuknya.Aamin.







No comments:

Post a Comment