Sunday, June 21, 2015

Trauma bersalin anak pertama


Assalammualaikum wbt dan salam sayang semua.....

Alhamdulilah bulan lepas baru dapat anak saudara, perempuan pulak tu. Memang seronok sangat bila tengok baby dan cium bau baby .Adik lelaki saya lagilah gembira sebab dapat anak pertama yang memang ditunggu-tunggu .

Bila saya dukung bayi tu, saya teringat memori masa bersalin anak pertama dulu.Kalau diingat balik memang seram tau.

Lepas bersalin anak pertama saya rasa macam tak nak bersalin lagi sebab terkenangkan sakitnya ya Allah..... hanya Tuhan yang tahu.Tapi dalam tak nak bersalin tu, dah ada 5 orang anak dah....kelakarlah pulak.

Sebelum saya bersalin anak pertama, saya selalu tanya pada mereka yang berpengalaman.Rata-rata kata memang sakit sangat.Tapi dalam hati saya berkata juga, kalau sakit sangat kenapa anak mereka lebih dari satu ? Hermmmm....takperlah saya redah je lah apa jua kesakitannya.

Sampai masanya untuk bersalin, saya memang rasa gementar sangat sebab tak dapat bayangkan lagi bagaimana sakitnya lagi-lagi kalau dah induce.Ramai kata kalau masuk ubat atau masuk air memang sakit berganda-ganda.Allahuakbar! Allah saja tahu betapa risaunya saya nak menghadapai saat bersalin.

Mulanya tak berapa sakit sangat sebab baru buka 3cm, saya masih boleh tahan.Tapi bila dah masuk bukaan 7cm saya rasa sakit sangat sampai tak tertanggung.Saya menangis sambil pegang besi kat tepi katil tu,Walaupun dah macam2 zikir saya amalkan sampai satu tahap saya pun tak pasti apa yang saya baca sebab tak fokus, saya tetap rasa sedih sebab rasa memang tak tertahan tanggung sakitnya.

Hingga satu tahap saya rasa tak nak mengandung lagi! Cukup satu ni je.....Trauma memang trauma sebab saya rasa seksanya menanggung sakit.Sakitnya bersalin....serik sungguh.

Tapi sebenarnya sakit bersalin tu adalah nikmat yang Allah beri untuk kita sebagai tanda rahim kita sedang menolak anak kita untuk menjengok dunia.Subhanaallah......Allah Maha Mengetahui.
Bila saya dah faham konsep dan prosesnya saya dah tak rasa takut dan serik sebab saya dah faham proses bersalin sepenuhnya.Untuk proses bersalin seterusnya saya rasa cukup bersedia dan alhamdulilah 4 kelahiran  saya dapat atasi tekanannya dengan baik.

Persediaan sebelum bersalin memang sangat penting dari segi fizikal dan mental.Doa suami dan redha suami adalah perkara paling penting, mohon suami doakan yang baik-baik untuk kita dan layan suami sehabis baik hingga suami rasa sayang dan kasihan akan kita.

In shaa Allah...bersambung lagi di lembaran yang akan datang masih bercerita tentang bersalin dan berpantang.












No comments:

Post a Comment