Thursday, May 29, 2014

Kisah saya dan Anugerah Presiden.

ANUGERAH PRESIDEN adalah anugerah tertinggi di kolej saya.
Saya hanya pelajar kolej tempatan saja bukan pelajar universiti dalam dan luar negara.

Sebenarnya saya sendiri tidak menyangka akan mendapat anugerah tersebut, dan saya tak bohong saya tak pernah mengimpikannya sebab saya fikir saya adalah pelajar BIASA.

Kenapa saya label kan diri saya pelajar biasa?
Sebab dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah saya selalu mengecewakan emak ayah saya dengan keputusan UPSR,PMR dan SPM yang sederhana baik SPM agak baik sedikitlah itupun sebab saya menjadi pelajar terbaik Bahasa Melayu SPM 1996.
Saya selalu berjanji pada diri akan tebus balik kekecewaan emak dan ayah.Tapi
tak tahu bila......saya pun kecewa dengan diri saya.Sedih!

Bila saya melanjutkan pelajaran di kolej, saya terpaksa berjauhan dengan keluarga.
Masa emak dan ayah saya nak pulang ke Johor, saya tak menangis lansung.
Tak tahu kenapa, sedangkan org lain menangis tersedu sedan.
Emak saya kata "along memang susah nak menangis.Keras jiwanya."
Saya hanya diam dan tersenyum.

Berjauhan dgn keluarga membuat saya tabah dan kuat.
Dua minggu pertama saya demam...demam rindu.
Saya rindu emak ayah...saya rindu adik2.Saya rindu rumah.
Dalam masa yang sama saya sekat perbelanjaan.Saya kena berdisplin dalam apa jua yg saya lakukan.

Saya ubat kerinduan yang mendalam dengan mengaktifkan diri dgn dunia silat selain tekun belajar.
Saya merajinkan diri membuat nota2 tambahan dan latihan tambahan.
Saya selalu buat sesuatu lebih dari student lain, tak kisahlah org ckp saya poyo ke.Biaq pi laa.
Saya merajinkan diri solat malam berjemaah dan mengaji sbb kolej saya berkonsepkan keislaman.
Saya merajinkan diri berjogging sampai kena kejar dgn anjing liar.
Saya sanggup tidur ngan buku2 (alaskan kepala pada buku) bila saya rasa bersalah sebab letih terlebih latihan silat di siang hari tak sempat nak study.

Bila bersukan...saya akan sukan betul2....saya ni insan yang lemah jadi saya kena kuat fizikal dan mental.
Saya terima segala teguran dan hinaan.Ada yang mempertikaikan kebolehan saya dalam silat olahraga tapi saya buktikan saya boleh!Dan akhirnya mereka terpaksa akur yg saya memang berkebolehan lps melihat saya beraksi.Cewah...beraksi gitu...hehehhe
Jangan ingat orang yang nampak lemah lembut lemah gemalai ni ibarat kertas nipis.Jangan!

Saya pernah ditegur oleh pensyarah sbb saya selalu tinggalkan kelas bila saya mengikuti latihan khusus untuk mewakili Selangor ke peringkat kebangsaan.Saya hanya tunduk dan diam dan saya rasa bersalah.Tapi percayalah dalam hati saya....maafkan saya puan...saya janji saya akn berikan terbaik bila final nanti.

Alhamdulilah....berkat doa emak ayah saya ...doa saya...usaha saya akhirnya di majlis konvokesyen bg thn 1997/1999 nama saya naik sebagai penerima Anugerah Presiden.
Menitis airmata emak saya dan ayah saya tergamam terharu sebab buat julung2 kalinya anak sulungnya NOORFADZILAH mendapat penghargaan tertinggi kerana cemerlang akademik dan sukan.

Semoga saya akan mengulangi kecemerlangan dalam SHAKLEE pula agar dapat membalas jasa emak dan ayah serta membantu suami membangunkan keluarga.

AMIN!














No comments:

Post a Comment