Monday, September 1, 2014

Bersalin tanpa bidan dan doktor disisi

Assalammualaikum wbt dan salam perkenalan,

Alhamdulilah hari ini sudah masuk bulan September.lagi beberapa bulan saja hendak menuju ke penutup 2014.

Pejam celik pejam celik dah 5 bulan saya berkecimpung dalam business Shaklee secara online dan secara offline.
Hari ini saya view statistik pengunjung blog saya cantik je nombornya....3344 (cuba tgk arah anak panah dalam gambar di bawah)
Rasa terharu sebab saya masih baru dan blog pun simple je.

Berbalik pada tajuk yang saya nak share hari ini, saya rasa pengalaman bersalin sendiri ni adalah sangat2 bernilai dan berharga pada saya.

Saya pregnant anak ke 3 dengan jarak 4 tahun dengan anak ke2.Masa tu doktor dah masukkan ubat utk buka lebih cepat sebab pergerakan baby dah kurang.Saya admit pada 19.08.2008 petang , malam tu pergerakan memang semakin kurang.Esok selepas subuh masuk ubat, start pukul 10 pagi dah terasa dah gesaan tu tapi saya cuba cool je sampai lepas Asar air ketuban pecah , terperanjat saya bila bunyi POP then keluar air...terasa panas je....
Sebelum ni saya tak pernah keluar air ketuban sendiri, selalu doktor yg pecahkan masa anak no 1 dan no.2.

Bila dah pecah je,,,saya rasa gesaan tu semakin lama semakin kuat...bila check dah 8cm...so bila2 je saya boleh bersalin.

Saya pun diusung masuk ke bilik bersalin, saya seorang je dalam bilik tu....saya dengar dan nampak nurse dan doktor tengah handle seorang ibu muda yang saya rasa 1st time bersalin.Sebab saya dengar kata2 semangat mereka suruh ibu tu push betul2.

Nurse suruh saya relax, sebab diorg tak cukup kakitangan.Dia kata jarak anak no 2 dan 3 ni jauh, maybe lambat lagi nak sampai ke 10cm.saya rasa nervous sebab saya tinggal sorang2 dalam bilik tu.

Saya menggigil menahan diri agar bukaan sampai 10cm sebab saya tak nak ada terkoyak lansung.Serik kena jahit hidup-hidup.
Tiba2 rasa nak meneran tu tak tertahan2 sampai saya jerit panggil nurse dan doktor tapi diorg suruh saya diam jangan jerit.

Okay takper....diorg sibuk...so saya tawakal cuba teran sendiri dan ingat step2 macam mana nak kuarkan baby dan pacakkan punggung biar tak terkoyak.
Teran kali pertama keluar kepala, baby saya senyap je,,,,,kemudian kumpul tenaga untuk teran kali kedua sedaya upaya sampai keluar kaki.Dalam kuat meneran tu saya tak lepaskan habis sebab takut anak saya jatuh tergelincir.

Alhamdulilah hanya 2 kali teran Kaiyisah Hanis Safiya pun lahir.....kemudian....barulah doktor dan nurse datang bila dengar Nomel saya meraung......
Perkataan pertama yang saya dengar ALLAUAKBAR..SUBHANALLAH....senangnya awak bersalin....
MINTA MAAF BANYAK2...sebab tak sangka secepat ni awak bersalin....

Saya senyum je dan saya pun minta maaf sebab tak tertahan nak tunggu mereka.Segala perbelanjaan di hospital tidak dikenakan lansung buat saya.Suami terperanjat dan bila saya jelaskan suami macam marah tapi saya pujuk....ini takdir Allah....
Suami kata ..mujur sayang kuat!Saya kuat sebab berkat doa suami...emak.. ayah... adik beradik dan kawan2 sekeliling.

Alhamdulilah ada sedikit je luka dan baby saya sihat dengan berat 3.60kg....lahir pada hari Rabu 20.08.2008 (cantik tak tarikh tu..?)

Inilah dia anak ketiga saya yang kami panggil Nomel sebab dia memang comel.Perasan sekejap ibunyer...hehehhehe









No comments:

Post a Comment