Tuesday, February 10, 2015

Saya dan daerah Muar


Saya bukan dilahirkan Muar tapi daerah bandar Maharani ini selalu berkait dalam hidup saya.
Dulu masa saya kecil selalu fikir Muar tu jauh sangat dan lambat sangat nak sampai ke Muar.Tapi sekarang tidak lagi, pergi Muar balik hari pun dah tak kisah.....hehehhe

Terus terang saya suka sangat dengan bandar Muar ....tak tahulah kenapa.

Perasaan suka ada sebaik saja saya tinggal di Muar walaupun sebelum berpindah ke Muar ada sedikit drama sedih dalam keluarga saya di mana kami dipaksa pindah ke Muar. Saya akui Muar satu tempat yang lengkap dan tenang lagi menyenangkan.

Pernah terlintas dalam fikiran saya masa saya melalui kawasan Muar sepulangan dari Gunung Ledang bersama keluarga lepas tamat kolej , " ada ke orang Muar yang nak dengan aku ni ?" (sebab pada saya orang Muar ada special value ).

Kalau mak saya tahu otak saya fikir macam tu mesti mak saya kata saya ni gatal....hehehehhe maklumlah baru habis belajar dah sibuk fikir pasal tu.

Masa tu umur baru 19 tahun....entah kenapa terdetik begitu masa tu pun saya tak tahu.....rupanya its a signal.

Saya cuba listkan beberapa perkara yang mengaitkan saya dan daerah Muar.

1.Ayah saya lahir di Bukit Pasir, Muar.

2.Pernah tinggal dan sekolah tadika di Muar.Walaupun sekejap ( 9 bulan saja)  namun memorinya masih terkenang-kenang hingga kini.

3.Arwah nenek orang Muar dan ramai saudara-mara di Muar.

4.Suka mee bandung Muar yang sangat sedap .Original memanglah sedap!

5.Pertama kali naik sampan dekat Muar (umur 5 tahun). Siap nampak buaya lagi.....scary u...

6.Belajar solat dan mengaji untuk pertama kali bermula di sekolah tadika tahfiz Muar.

7.First time naik beca dari Tg Emas sampai ke rumah.Kesian atok yang bawak beca tu...sampai terbatuk-batuk bawak kami sekeluarga.Masih ada lagi ke atok tu?

8.Tempat saya belajar bercucuk tanam @ berkebun dan paling kelakar saya join bermain bola sepak walaupun saya pakai baju kurung.Memang lawak!Pening kepala mak saya sebab lasak sangat.

9.Suami saya orang Bukit Pasir, Muar (tempat yang sama ayah saya dilahirkan).Hebat kan aturan Allah untuk saya dan keluarga....membuatkan hubungan ayah dan keluarga sebelah emak ayah tetap terjalin.Adik ayah yang bungsu pun tinggal di Bukit Pasir.Alhamdulilah ...semoga silaturahim kami semua berkekalan hendaknya.

10.Anak sulung saya Nur Uzma pula sekarang sekolah di Kesang Laut, Muar.

In shaa Allah setiap bulan kami akan ke Muar.Semoga Allah permudahkan.

Muar






No comments:

Post a Comment