Monday, March 23, 2015

Siapa nak kaya ?


Saya tahu ramai di luar sana yang suka baca tajuk entry saya kali ni, tapi jangan marah ye.ini bukan untuk main-mainkan perasaan sahabat semua tapi cuba mengajak saudara semua buat solat sunat sebelum subuh untuk merasakan kaya dunia akhirat.Sebab Rasullah SAW berkata.....2 rakaat lebih baik dari dunia dan segala isinya.

Solat sunat dua rakaat sebelum solat fardhu Subuh dikenali sebagai Solat Fajar atau Solat Qabliyah Subuh atau Solat Sunat Subuh.

Ia dikerjakan selepas azan Subuh dan sebelum solat fardhu Subuh.

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

 “Solat fajar 2 rakaat lebih baik dari dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Dua rakaat solat fajar lebih aku cintai daripada dunia seluruhnya.” (HR. Muslim)

Dari Aisyah ra. bahawa beliau berkata, "Tiada solat sunat yang paling Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam menjaganya, melebihi dua rakaat solat fajar.” (HR. Muslim)

“Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca ketika solat fajar, surah Al-Kafirun dan surah Al-Ikhlas.” (HR. Muslim)

RAHSIA SOLAT SUBUH

Orang yang pertama mengerjakan solat Subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.  

Rakaat pertama – Bersyukur baginda kerana terlepas daripada kegelapan malam. 

Rakaat kedua – Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.


Allahu Akhbar...Sebagai peringatan bersama, marilah kita sama-sama meluangkan sedikit masa untuk melakukan solat sunat Subuh ini tanda syukur kehadrat Allah kerana masih memberi peluang kita hidup untuk terus melakukan amal ibadah sebagai bekalan di akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment