Monday, March 23, 2015

Tips cepat sembuh luka bersalin


Bersalin merupakan pengalaman yang sangat bermakna terutama bagi ibu yang melahirkan sulung.Pasti ada yang menangis semasa dan selepas melahirkan.Ini kerana barulah tahu betapa susahnya ibu atau emak kita melahirkan kita ke dunia dulu.Dalam keterujaan gembira melahirkan bayi yang ditunggu selama ini, ada satu lagi proses yang perlu dilalui iaitu berpantang.

Berpantang tidaklah susah mana kecuali jika terdapat luka di faraj.Luka akibat digunting untuk mempermudahkan proses kelahiran dimana ada yang menerima jahitan hingga ke punggung panjangnya.
Bagi yang tiada pengalaman menghadapinya pasti merasa sukar dan trauma untuk bersalin lagi.

Buat ibu muda yang risau bagaimana untuk menguruskan luka bersalin selepas bersalin, bolehlah amalkan sedikit tips untuk diamalkan semasa berpantang.

1.Pastikan kawasan luka (perineum) bersih.
Darah nifas dan air kencing boleh menyebabkan jangkitan kuman pada luka. Pastikan luka bersih dengan membasuh mengunakan air suam atau lebih baik lagi mengunakan cecair pembasmi kuman yang dipreskripsi oleh doktor. Tidak perlu gunakan cairan sabun yang kuat. Bersih dari depan kebelakang untuk mengelakkan cemaran najis. Semasa kecing, cuba duduk secara mencangkung (squat) dan siram air suam semasa kencing.

(saya gunakan Uncang Cuci Herbanika Nonaroguy ketika menyiram kawasan jahitan kerana herba membantu luka cepat kering)

2.Pakai pad yang telah disapu dengan ubat luka kuning yang diberi hospital atau minyak Herbanika Nonaroguy.Biarkan ubat atau minyak itu bekerja untuk mengeringkan luka faraj.Pad perlu kerap ditukar sebaik-baiknya selepas membuang air kecil perlu salin pad baru.
3.Minum air pati haruan sekurang-kurangnya 2 kali sehari.Bau dan rasa memang tak menyelerakan dan tak menyenangkan tapi untuk sembuh dengan cepat silalah korbankan perasaan anda untuk telan air pati haruan.

Antara jenama air pati haruan yang ada di pasaran.

4.Jaga pemakanan - tak boleh makan makanan yang membuat luka lambat sembuh.Macam saya memang tak boleh makna telur dan ayam, memang lambat baik.Lain orang lain alahannya.

5.Amalkan makan supplemen Zinc Complex kerana khasiat Zinc Complex ini sanagt membantu pemulihan luka.Satu botol baru RM33.75 SAHAJA dan tahan berbulan lamanya.Selain itu boleh elakkan rambut gugur dan hilangkan jeragat.


Namun jika luka tersebut masih belum baik selepas seminggu, saya cadangkan pergi ke klinik yang berdekatan.









No comments:

Post a Comment