Thursday, March 12, 2015

Tips kurangkan tekanan menguruskan rumahtangga


Pasti ramai yang ingin tahu apakah tips bagi mengurangkan tekanan atau stress menguruskan rumahtangga.Termasuklah diri saya sendiri, saya ibu bekerjaya yang beranak ramai dan masih kecil lagi memang sangat memerlukan tips-tips untuk menguruskan tekanan menguruskan rumahtangga.

Tekanan yang berterusan akan menjejaskan kesihatan dan keharmonian rumah tangga, mesti anak-anak akan menjadi mangsa.Kesian dengan anak-anak, mereka berhak mendapat kasih sayang yang ikhlas bukan keterpaksaan.Jadi, saya telah meminta tips dari seorang rakan yang pakar dalam menguruskan tekanan.



1) Belajar untuk berlapang dada

Pejam mata dan jangan fikirkan segala kekusutan yang memberikan kita tekanan. Lepaskan segala apa yang dipendam tanpa ada satu ingatan pun untuk diingat dan berlapang dada.Tarik nafas dan lepaskan nafas perlahan-lahan.


Tugas menguruskan anak-anak dan suami memang memenatkan terutama bagi ibu-ibu yang bekerjaya, so kita cuba luputkan segala masalah dan anggap itu semua ibadah.

2) Meditasi dan Bernafas

Lakukan penafasan melalui tarikan nafas melalui hidung dan lepaskannya melalui mulut sebanyak 7 kali. Apabila kita melakukan penafasan ini, gas oksigen dapat disalurkan ke otak dan keseluruh anggota badan. Hasilnya segala hormon dalam anggota badan akan lebih bertenang atau relax. Apabila fungsi dalaman badan telah bertenang, halakan fokus kita kepada perkara-perkara yang mententeramkan. 



3) Berolahraga 

Pakar saintis mengatakan bahawa, senaman  mampu membantu mengawal dan meningkatkan tahap perasaan atau mood seseorang. Lebih banyak melakukan aktiviti fizikal seperti berjogging, berjalan kaki atau gimnasium akan menghasilkan mood yang baik. Ini juga salah satu cara untuk mengatasi masalah kemurungan mahupun kelesuan buat semua ibu-ibu.Saya dah cuba! Memang hilang stress.Lepas balik dari latihan dari gym saya masih boleh membuat kerja rumah.

4) Manjakan Diri Sendiri

Apa kata kita luangkan masa sebulan sekali untuk meluangkan masa bagi diri sendiri dibelai dan dimanjakan sama ada di spa atau panggil orang datang mengurut atau berbekam.Lakukanlah rawatan urut untuk mengembalikan tenaga dan kesegaran tubuh agar diri kembali segar.Berbekam untuk mengeluarkan angin dan darah kotor sekaligus kita telah membuat detoks.



5) Makanan Berkhasiat



Pengambilan makanan yang berkhasiat memang sangat diperlukan oleh badan utnuk dapatkan kesihatan yang baik. Jika anda tak mampu menjaga pemakanan seharian anda, boleh ambil supplemen sebagai ganti.Seperti saya, saya ambil vitamin Shaklee untuk cover balik nutrien yang saya tak dapat penuhi dalam makanan seharian saya.

Fungsi makanan dalam kehidupan harian ialah :-

a) Makanan berkarbohidrat tinggi seperti roti gandum/whole grains, nasi, buah-buahan seperti pisang dan ubi dapat membantu memberi tenaga yang mencukupi bagi tubuh dan otak.(Saya jarang ambil nasi jadi saya ambil Cinch Tea Mix untuk tenaga berpanjangan)

b) Pengambilan kalsium dapat mengurangkan kerisauan dan tekanan bagi sesetengah kajian di luar negara. Kita boleh dapati kandungan kalsium ini samada pada susu, sayuran ataupun soya.(Saya jarang minum susu kerana agak mahal susu yang kurang lemak jadi saya ambil Ostematrix 4 biji sehari sebelum tidur untuk bangun pagi dengan mudah walaupun saya kurang tidur)


c) Omega-3 yang banyak terdapat pada ikan dapat membantu mengekalkan tahap hormon tekanan kita di paras yang terkawal. Selain ikan, zat ini juga boleh didapati pada kekacang ataupun bijirin.(Saya memang hari-hari ambil Omega Guard Shaklee untuk membakar lemak, mengurangkan selera makan dan menjaga jantung)

Semoga tips-tips di atas bermanfaat untuk semua ibu-ibu terutama ibu yang bekerjaya.

No comments:

Post a Comment