Wednesday, October 29, 2014

Cara Hilangkan Parut Jerawat

Assalammualaikum wbt dan salam kasih sayang semua,

Sebenarnya banyak juga petua yang saya dapat untuk menghilangkan parut jerawat sebab saya pernah mengalami parut jerawat yang teruk.



cara merawat bekas jerawat

Waktu berumur 17 tahun masa tu banyak jerawat keluar dah macam muka kartun Bujal layaknya saya ni.Ramai yang terperanjat dengan perubahan mendadak tu mungkin sebab saya sangat stress dengan exam SPM.Mau tak stress, SPM lah penentu hala tuju hidup saya seterusnya .


Jadi bila jerawat dah kering mulalah tinggalkan kesan@parut yang lagi sangat mengganggu.Macam nak nangis bila bertahun-tahun hidup dengan muka yang licin bersih tiba-tiba berubah menjadi teruk.Hadoi!!! bertambah stress jadinya.


Maka saya pun cari seberapa banyak petua maklumlah nak beli produk tak mampu.


1.Sapu lipstick pada bekas jerawat.


2.Basuh muka dengan air rendaman beras yang direndam semalam.(baunya memang sungguh kena tahan sebab busuk).


3.Sapu campuran kunyit dan beras (jadikan masker).


4.Pakai bedak sejuk semasa tidur.


5.Sapukan lendir lidah buaya pada bekas jerawat perlukan ketahanan mental sebab gatal dan rasa mengetip-ngetip.


6.Pupurkan muka dengan air asam jawa yang dibancuh pekat.


7.Tumbuk kayu  manis agar menjadi serbuk dan sapu pada wajah.(pedih sikit laa tapi tahankan saja)


Tapi sekarang saya dah ada cara yang lain, untuk hilangkan BEKAS JERAWAT bukan hilangkan jerawat ya....saya makan supplemen Vitamin C dan Vitamin E Complex.

Menghilangkan bekas jerawat
Kenapa saya ambil Vitamin C dan Vitamin E ?

Vitamin C Shaklee ini akan merangsang pembentukan kolagen dan menyebabkan kulit menjadi :-
1.tegang
2.mencerahkan kulit
3.melambatkan proses penuaan
4.menghalang pembentukan pigmen

 Selain dari sudut kecantikan vitamin C Shaklee juga bagus untuk:

    Meningkatkan sistem imunisasi badan
    Membantu mengurangkan masalah alergi dan resdung
    Mengatasi masalah gusi berdarah


Vitamin E Shaklee pula mampu memudarkan bekas jerawat kerana ia diperbuat daripada minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan vitamin E, diekstrak d-alpha tocopheryl, d-alpha tocopherol yang aktif secara fisiologi dan digabung dengan 8 jenis vitamin E (alpha, beta, gama dan delta).

Satu kapsul vitamin E shaklee ni mengandungi 10mg selenium semulajadi yang membantu tubuh kita menyerap vitamin E, memelihara membran sel-sel darah merah dan tisu-tisu otot. Ianya juga adalah penyahtoksik semulajadi logam berat seperti raksa, kadmium dan mengukuhkan anti-oksidan dan melindungi retina. 





No comments:

Post a Comment