Friday, December 19, 2014

Cabaran menaiki tangga Supervisor



Siapa kata MUDAH untuk naik rank Supervisor even saya buat dalam masa 2 bulan je ? Dengar macam senang kan....2 bulan je? Tapi tahu tak kawan-kawan semua.....ada bermacam cerita disebalik itu.....hehehe...suspen tak? Memang bermacam-macam cerita untuk saya naik rank Supervisor ni.

Mesti ada yang terdetik dalam hati tertanya kenapa saya perlu beria-ia nak naik rank cepat-cepat ?
Satu je jawapan saya....SAYA NAK BUKTIKAN JANJI ALLAH ITU PASTI!
Saya nak buktikan yang usaha kuat itu memang menghasilkan kejayaan.Nak bagi contoh kat "anak-anak" Shaklee yang Shaklee ini memang boleh buat duit walaupun dah ramai pengedar Shaklee yang ujud kat dunia.

That's all.....bukan untuk menunjuk diri hebat.Saya ni bukan kuat manapun tanpa kudrat dan semangat yang Allah beri .

Sebenarnya saya daftar keahlian pertengahan bulan April dan naik rank pada bulan Jun 2014.

Masa bulan April tu saya ambil peluang serap segera ilmu produk dan pergi program motivasi untuk sedut semangat-semangat mereka yang dah jadi Master di program Menggapai Bintang.Masa ni semangat saya sangat berkobar-kobar rasanya kalau boleh terjemahkan semangat saya tu mau terbakar bilik dewan tu...hehehhehe;)


Setiap hari saya belajar tentang produk.Satu hari sampai 2 3 produk saya study.Seronok belajar tentang produk ni sebab kita dah makan dan kita akan lebih tahu akan khasiat dan kandungannya.

Saya kaji produk mana yang mendapat sambutan.Saya intai-intai blog pengedar Shaklee yang lain yang lagi senior dari saya termasuk blog Master saya.

Sambil itu, upline saya akan guide mana yang boleh dan mana yang tak boleh buat.Ada group rahsia yang sediakan bahan-bahan rujukan dan promosi, best sangat group ni sebab nak memudahkan anak cucu cicit untuk meningkatkan sales.

Saya buat blog tanpa belajar dengan sesiapa......Alhamdulilah Allah terangkan hati saya.Saya just follow instruction yang blogspot beri.Banyak try and error dibuat...kelakar kalau ingat balik.
Nak upload gambar pun sampai tersalah upload.....tu la nak cepat je...heheheh

Bila dah belajar tentang produk barulah saya buat promosi di FB...Whatsapp...WeChat dan Telegram.

Saya buat promosi sampai orang menyampah dengan saya.Apa nak buat kan?

Saya tak kisah sebab tujuan saya ialah nak share sesuatu yang baik dan saya nak cari rezeki untuk keluarga saya.Saya kalis perasaan marah ,sedih dan malu.

Saya mengaku saya agak agresif dan memang sangat teruja nak promosi sebab saya dah simpan 4 tahun  untuk kata tidak pada Shaklee.Ramai yang ajak saya buat bisnes Shaklee ni tapi masa tu saya anggap Shaklee ni bukan boleh buat duit pun ( sombong berlagak,,,belum baca sistem Shaklee dah kata Shaklee tak boleh buat duit).Bila dah tahu kelam-kabut bangkitkan diri...heheheh

Selain dari buat bisnes online , saya ada juga buat promosi Offline.....saya selamba je tebar pemplet kat rumah orang kat kereta orang sampai kena kejar anjing.

Saya buat secara berjemaah dengan anak saya.Tengah-tengah panas orang duduk rehat-rehat tengok tv saya pulak tabur pemplet, kesian anak saya tapi saya nak dia tahu susahnya mencari duit.

Dalam saya buat promosi offline memang ada yang kata cara saya kuno.Cara lambat nak dapatkan duit tapi saya percaya apa yang saya buat adalah lebih SELAMAT.

Dalam saya membuat promosi ada juga terima rejection atau penolakan .Saya faham manusia ada banyak pilihan dan mereka bebas untuk memilih.Saya tak marah pun tapi sedikit rasa malu laa...hehehhe.

Saya pernah juga di"kenakan" oleh pesaing saya di mana dia suruh simpankan stok untuk customer dia sebab dia tak boleh re-stok.So nanti customer dia akan ambil dengan saya maknanya dia nak bagi sales kat sayalah.Tapi sampai sekarang takde pun customer dia datang ambil dengan saya.Dia saja nak kenakan saya  dengan cara nak permainkan perasaan saya tapi tak mengapa produk tu pun saya dah jual pada orang lain.Dia ingat saya boleh "down" atau meratap sebab itu, tidak....saya bukan jenis mudah menangis dengan benda kecil seperti itu .Saya dah dilatih untuk tidak menangis dari kecil lagi, semuanya saya kena tahan.

Tapi sekali saya menangis memang sampai bengkak-bengkak mata dan muka...heheheh

Jadi, itu antara suka duka saya dalam menaiki tangga Supervisor.Pengalaman yang tak besar mana pun tapi meninggalkan kesan dan menjadi memori hidup saya.Banyak lagi pengalaman yang lebih hebat dari saya yang lagi susah dan lagi mencabar.

Syukur tak terhingga kepada ayah dan emak....suami..anak-anak....adik beradik dan upline saya yang banyak membantu.Allahuakbar!








No comments:

Post a Comment