Thursday, January 15, 2015

20 fakta tentang saya

Assalammualaikum wbt dan salam kasih semua...


20 fakta tentang saya

1.Tinggi saya 167cm.Tinggi jugaklah saya sampai ada sorang akak yang ukur tinggi saya kata saya boleh jadi polis.Berat sekarang ? masih rahsia selagi belum cukup cukup 3 bulan saya buat Freeletics.Saya baru start buat Freeletics dengan Group Training ( under Coach Mus) pada 6.1.2015 so tunggu 5.4.2015 (bersamaan tarikh lahir bondaku yyang tercinta) untuk tahu berat saya ye...heheheh

2.Dah 13 tahun saya mendirikan rumahtangga dan saya sudah ada 5 orang anak.Alhamdulilah, meriah rumah saya macam taska.

3.Saya bekas pelajar Sek Keb.Pasir Putih ( darjah 1 hingga darjah 6) tapi pernah bersekolah sekejap di Sek Keb Sri Idaman, Kg Baru Parit Yaani semasa darjah 3 itupun hanya 9 bulan saja sebab masa tu saya tinggal dengan arwah Nyaie (nenek dalam bahasa Jawa).Masa saya sekolah kat Sri Idaman ni saya memang kena speaking Jawa kalau tak saya takde kawan maklumlah saya ni dari bandar.Jadi saya berusahalah cakap Jawa sampai kena gelak dengan diorang sebab "kejawaan" saya tu lembut sangat.Tapi lama-lama bila dah sebulan barulah saya "iso ngomong" dengan jayanya tapi sekarang saya dah tak berapa pandai cakap jawa sebab tak de kawan nak berbalas cakap...(alasan je kan?)
Saya bersekolah di sekolah menengah Pasir Gudang 1 dari tingkatan 1-tingkatan 5.Setia betul saya ni kat SMPG1 maklumlah saya ni bukan pandai sangat nak masuk sekolah agama ke sekolah asrama penuh ke apatah lagi sekolah MRSM.

4.Saya SUKA makan.Memang tak rugi kalau orang belanja saya makan sebab saya memang berselera apa jua menu tak kira menu barat atau timur.Sebab tu badan saya cepat naik kalau saya tak bersenam dan tak makan supplemen.Selalu supplemen yang saya ambil ialah Omega Guard Shaklee untuk kawal nafsu makan dan bakar lemak.Tapi kalau saya tengah kawal makan saya memang boleh kawal betul-betul masa tu lah Cinch Shake lah peneman saya untuk gantikan menu berat saya.Rasa sedapnya membuat saya lupa makanan lain.

5.Saya boleh drive kereta hanya setelah beranak 2 iaitu pada tahun 2006 sebab masa tu suami push suruh  belajar driving sebab senang nanti kalau ada hal emergency.Boleh tunggang basikal. Motor pulak saya dah lupa cara nak tunggang sebab lepas accident masa tahun 1996 tu terus saya fobia nak bawak.

6.Saya geli dengan cicak dan ular.Saya memang tak akan pegang 2 jenis binatang ni tapi saya banyak jugak kisah ngeri kelakar dengan cicak ni.Haiishh makin tak suka makin dia suka kat saya pulak.

7.Saya suka buat kerja rumah sampai ada satu masa saya lupa nak berehat.Dari cerita emak sayalah, masa mengandungkan saya emak saya suka tengok sorang akak ni nama dia Fadilah jugak...akak tu rajin sangat so mak saya pun namakan saya dengan nama moga-moa saya akan terikut rajin mengemas rumah seperti akak tu tapi dalam rajin mengemas ni ada buruknya juga sebab saya terlalu teliti sebab tu kalau mengemas ambil masa yang lama Ini bukan puji diri sendiri ye...hehehhe tapi sekarang saya agak susah nak mengemas rumah hari-hari sebab kekangan masa.

8.Saya sebenarnya seorang pemalu dan pendiam . Tapi kalau saya dah kenal rapat ,saya akan jadi seorang yang kecoh dan suka menyakat.Pernah seorang coach silat kebangsaan saya ni suka menyakat saya sebab saya ni diam sangat (belum panas memangla pendiam) lepas 2 minggu bergaul dengan kontijen Selangor barulah keluar taring saya.Coach tu siap cakap "amboi sekarang dia pulak menyakat kita ye dulu kemain mulut tu susah nak dengar suara".
Dalam malu-malu saya ni saya boleh paksa diri jadi selamba lagi-lagi kalau kerana business.Saya boleh relax je bagi pemplet kat rumah orang .Tapi kalau disuruh cakap depan orang mesti saya jadi badut kot, mesti kelakar sebab suara tak keluar...hehehhe

9. Masa sekolah dulu kulit muka saya gelap berbanding dengan sekarang, ramai yang tanya muka saya jauh berbeza sampai ada yang tak kenal (mana nak kenal kalau last jumpa umur 17 tahun tiba-tiba jumpa saya dah berumur 35 tahun).Mana tak gelap, saya balik sekolah menengah pukul 1tengahari, jalan kaki dari sekolah sampai ke pusat bandar betapa jauh kalau saya sekarang nak berjalan sejauh itu  mau saya menangis kot...heheh
Pastu saya duduk rumah atas air, air laut pulak tu memangla bahang macam kena panggang.Mana mampu nak duduk rumah orang biasa atas tanah.Menumpang je lah atas air, rumah setinggan sebesar 10 kaki x 10 kaki je.Sekarang saya dah pandai dan dah mampu beli skincare dan supplemen yang bagus untuk kulit lebih sihat,lebih mulus dan lebih muda...cewah...jomla kengkawan tukar kepada Shaklee.Best tau...

10.Alhamdulilah saya sekarang hidup lebih baik walaupun tak sekaya mana tapi ada perubahan.Dulu sebelum bernikah saya selalu dok kejar bas kalau nak kemana-mana.Sekarang dah dapat  berkereta so bila tengok bas awam tu hati saya terselit rindu.

11.Saya anak sulung dari 7 orang adik beradik, masa kecik saya rasa ramainya adik aku ni...meremit dan penat dibuatnya sebab layan karenah diorang ni.Tapi bila dah besar pulak cakap kenapala sikit adik beradik aku ni sebab bila dah bekerja masing-masing dah keluar dari rumah dan ada yang dah berumahtangga nak jumpa pun agak susah.Tapi sebenarnya sayalah orang yang paling susah nak berkumpul  sejak anak dah ramai ni tapi saya cuba juga untuk selalu ke rumah ayah dan emak kat Kg Pasir Putih tu.

12.Saya sangat suka bersukan sampai umur nak masuk 36 tahun ni pun saya masih terus bersukan walaupun saya hanya sempat pergi ke gym saja.Nak joging kat kawasan orang awam saya malu nak lari.Nanti orang lain terasa tanah bergegar sebab larian saya...heheheh.So saya pun joinlah Group Training untuk proses turunkan berat badan dan hilangkan stress.Walau lepas tu badan akan rasa sakit-sakit takper, hati saya rasa seronok.

13.Saya tak pernah pergi tadika formal.Saya pernah pegi tadika tahfiz di Muar tapi sekejap je sebab lepas tu saya pindah semula ke Pasir Gudang.Selepas saya dilahirkan di Parit Yaani,Yong Peng saya dibesarkan di rumah panjang kat Pasir Gudang dan pernah duduk kat flat kat Pasir Gudang juga.Kemudian masa umur saya 5 tahun kami pindah ke Muar. Bila pindah semula ke Pasir Gudang ayah dan emak hantar saya belajar di rumah sahabat usrah saja.Emak pun ada juga ajar saya di rumah, ayah belikan buku-buku dan emak yang ajar.Sayang ayah dan sayang emak sebab walaupun tak hantar saya ke tadika formal tapi tetap ajar dan didik saya sebaiknya.
 
14.Dulu masa zaman sekolah saya suka baca novel tapi bila start masuk kolej hingga sekarang saya dah kurang selera sangat nak bacanya sebab masa zaman dulu tu saya beria-ia sangat baca sampai sanggup tak makan sebab nak habiskan baca dalam sehari.

15.Saya suka kucing .Dari kecik hingga dah beranak pinak ni saya mesti bela kucing.Saya suka cakap dengan kucing sampai ramai yang pelik tapi itulah saya.Pada saya itu macam terapi juga, tak kiralah kucing kat mana saya akan cakap dengan kucing.Masa umur 10 tahun emak saya pernah ditinggalkan  seorang kat rumah sebab emak ada hal keluarga dan bawa adik-adik lain ayah pula kerja malam.Tapi saya tak takut sebab saya ada kawan iaitu kucing saya, saya bawak dia masuk bilik tidur dan bilik air sama-sama.Adanya kucing tu buat saya berani.kucing belaan saya sekarang namanya Fiona, dia unik sangat.Sebab dia dah takde rahim lepas ada masalah masa beranak tahun lepas.Anak saya ambil dia dari restoran sebab tak tahan tengok dia kena sepak-sepak dengan orang.Alhamdulilah umur Fiona pun dah 2 tahun, semoga Allah panjangkan usianya dan sihat sejahtera bersama kami.

16.Saya kalau dah terluka hati memang lama saya simpan dan saya akan beringat sampailah saya mati.Walaupun depan orang tu saya buat seperti biasa2, tapi di sudut hati paling dalam saya akan simpan.Tapi kalau orang tu pandai ambil hati dan pujuk kembali in shaa Allah luka tu akan sembuh .

17.Dulu kala, lelaki idaman saya ialah seorang yang tinggi  dari saya sebab saya rasa macam selamat je.Tapi itu cerita masa zaman muda remaja tapi bila dah menikah dengan lelaki yang sama tinggi dengan saya, (ramai orang kata suami saya lebih rendah dari saya...takper saya tak kesah) sebenarnya bukan ketinggian yang membuat seseorang itu selamat tapi bersihnya hati , kasih sayang ,perhatian dan  kesetiaan yang diberi pada saya itu yang lebih selamat untuk saya.Alhamdulilah terima kasih suamiku kekanda MOZA kerana sudi mengambil saya sebagai teman hidupmu.

18. Masa sekolah saya sangat aktif masuk macam-macam pertandingan sampai dapat gelaran GK (Gila kuasa) walaupun sedih dengan gelaran tu tapi tak mengapa saya redha lagipun mereka yang menggelar tu tak berpeluang untuk kenal dengan saya.Siapalah saya untuk mereka nak kenal sebab saya hanya budak kampung yang miskin.Namun yang penting saya akan pastikan doa emak dan ayah dan tetap selalu support bila saya masuk pertandingan.

19. Saya tahan sakit! Kalau saya dipukul masa kecik saya tak suka lari dari emak saya, saya ni masa kecik nakal.Tapi bila kena sebat tu memang saya redha je la takut nak lari nanti emak lagi marah.Bila saya tadah je mak jadi kesian kat saya so cepat sikit habis hukuman tu kan? Pandai tak? hehehhehe .Bila mak saya ingat balik,  mak saya kata saya ni memang  jenis keras hati dan tahan sakit.Ye, saya memang jenis tahan sakit dan perangai ini buatkan doktor tak suka sebab doktor tak dapat nak detect masalah saya sebenar.Terutama masa saya accident jatuh motor mulut saya terkoyak teruk tapi saya tak menangis pun sedangkan luka tu perlu dijahit dan saya minta balik rumah tak nak duduk hospital.Saya tahu kena jahit pun lepas saya pergi klinik gigi nak buat gigi yang tercabut masa kemalangan.Doktor kata macam mana awak boleh tahan sakit ni sedangkan luka ni sepatutnya kena basuh dan dijahit.Maka, doktor perempuan sebaya emak saya tu jahitlah dengan bebelan penuh kasih sayang, suruh saya berhati-hati tunggang motor dan dalam hati saya kata saya taubat tak nak bawak terus.Betul-betul serik sebab jahit kat mulut ni seksa woooo lagi-lagi lepas hilang bius.

20.Saya suka tinggal kat kampung sebab masa umur saya 9 tahun saya pernah duduk dengan arwah Nyaie saya.Jarak satu rumah dengan satu rumah yang lain sangat jauh, tepi dan belakang rumah arwah Nyaie saya memang penuh dengan kebun.Jadi bayangkan ketenangan yang ada, memang best sebab sunyi cuma kalau waktu malam tu saya takutlah.Pukul 8 malam macam dah pukul 12 malam senyap sunyi hanya dengar bunyi unggas-unggas.Saya selalu doa cepatlah siang...hehehhe suka duduk kampung tapi penakut apalah saya ni.

 Okay, akhirnya siap juga entry ni .Maaflah sebab panjang berjela sangat.Jumpa lagi.


No comments:

Post a Comment