Friday, January 23, 2015

Apa punca sakit pinggang ketika hamil?


Sumber:Google
Memang agak tak selesa bila datangnya sakit pinggang lagi-lagi ketika hamil 25 minggu ke atas, aduhai terbatas sungguh pergerakan ibu hamil.

Berat mata memandang berat lagi ibu yang menanggungnya.Teringat pengalaman sendiri, bila kandungan masuk  24 minggu pinggang saya dah mula sakit sebab anak saya besar.

Masa nak bangun dari duduk memanglah payah, siap pegang kawan lagi.Paling susah masa nak bangun tidur , payah hingga saya kena tidur kat "sofa bed" biar senang saya nak bangkit.

Genap 9 bulan lagilah kena tabah, Allah je tahu perasaan saya masa tu rasa nak cepat-cepat bersalin mana taknya anak dikandung dah 4kg lebih.saya pernah tidur dalam keadaan duduk, bayangkan.......hehehehhe itu semua dah jadi kenangan.

Punca sakit pinggang ketika hamil ni sebenarnya......

1. Perubahan postur badan
Perubahan postur melibatkan pengalihan pusat graviti badan lantas memberi tekanan ke atas bahagian belakang badan ibu yang hamil.

2. Penambahan berat badan
Penambahan berat badan yang berlebihan boleh menyebabkan sakit belakang menjadi teruk dan pembesaran bayi dalam kandungan juga boleh menekan urat saraf yang menyebabkan sakit belakang.

3. Perubahan hormon
Rembesan hormon yang dipanggil "relaxin" ketika mengandung melonggarkan ligamen sendi pada bahagian pelvis dan tulang belakang bertujuan memudahkan proses bersalin yang meningkatkan risiko sakit belakang.

4. Keletihan otot
Posisi duduk, baring dan berjalan yang tidak betul menyebabkan otot-otot menjadi letih dan seterusnya mengakibatkan sakit belakang.


1 comment:

  1. cabaran mak2 buyong memang banyak, kan? bab sakit pinggang nie memang kena telan Oste jugalah jawabnya. :D

    ReplyDelete