Monday, January 26, 2015

Kolestrol dan makanan

Berhenti makan kolestrol tinggi

Penyakit stroke dan serangan jantung memang sangat berbahaya dan saya rasa umum pun dah ketahui yang penyakit ini sudah pun melanda orang muda dan bukan sahaja warga emas.

Untuk mencegah penyakit ini, maka makanan yang mengandung kolesterol jahat atau LDL (Low density lipoprotein) dalam jumlah yang tinggi perlu  dihindari.

Di bawah ini ada beberapa jenis makanan berkolesterol tinggi yang harus dielakkan untuk menjaga tubuh tetap dalam keadaan sihat.

1.Kuning Telur (ayam, itik, puyuh). 
Bagian kuning telurnya mengandung kadar kolesterol yang sangat tinggi. Pada ukuran normal, sebuah kuning telur mengandung 213 mg kolesterol.

2.Fast food (1 burger keju mengandung 175 mg kolesterol). Ini belum termasuk jika ditambah kentang goreng, ayam goreng, atau donat.

3.Makaroni keju.

4.Aiskrim. Kandungan lemak dalam aiskrim lebih tinggi dari hamburger dan donat.

5.Muffin kerana kandungan dalam muffin yang membuatnya tinggi kolesterol seperti telur,butter dan gula.

6.Seafood. Jenis yang LDL nya tinggi adalah cumi-cumi, lobster, udang, dan kerang.

7.Ayam goreng. Minyak untuk menggorengnya yang membuat ayam goreng memiliki tingkat kolesterol cukup tinggi.

8.Snack  yang mengandung lemak trans, misalnya kerepek kentang, biskut raya, dan biskut kraker.

Memang susah nak menghalang nafsu dari berkata tidak pada makanan di atas. Tapi demi kesihatan diri dan orang yang tersayang, perlulah kita mengambil langkah bijak dalam menjaga kesihatan.

Sumber :
http://sidomi.com/104324/10-jenis-makanan-kolesterol-tinggi-yang-harus-dihindari/
Everydayhealth

*Cabaran Blogging bersama Blog GenkiMomma (http://genkimomma.my), CahayaVitamin (http://www.cahayavitamin.com), VitaminKita (http://vitaminkita.net), MommaSihat (http://mommasihat.net) dan MiracleVitaminss (http://www.miraclevitaminss.com).

2 comments:

  1. semua makanan tersenarai kat atas tu, kami sekeluarga makan jugak. kena kurangkan ni. lepas tu tambah pulak suplemen Omega Guard ke.. Phytocol ke.. COQ ke.. dapat tingkatkan kesihatan jantung sama kan? good tips ni. Thank you for sharing..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala ngan family kami....lagi2 seafood...hadui agak susah nak sisihkan...mujur ada Phytocol St...

      Delete