Wednesday, January 28, 2015

Gajet dan manusia

Kehadiran gadjet dalam hidup kita dewasa ini memberi kesan baik dan buruk dalam kehidupan kita.Sebenarnya ia semua bergantung pada penggunaan kita juga, kalau baik maka jadilah baik dan begitulah sebaliknya.

Bagi saya, terus terang saya suka dengan gadjet ni sebab membuat kita lebih kreatif dan mempercepatkan kerja terutama dalam tujuan berniaga.Contoh, "smartphone" yang saya guna ni banyak application yang mudah untuk kita edit gambar dan boleh berkomunikasi dengan lebih cepat melalui Whatsapp atau Telegram.
Tapi saya pastikan masa saya bersama gadjt itu tidak menjejaskan waktu saya bersama keluarga.

Untuk anak-anak pula, saya agak kurang suka jika anak terlalu kerap menggunakan gadjet ni.Sebab apa?
Sebab saya jeles masa saya kecik dulu takde gadjet-gadjet semua ni.Eh taklah....gurau je.
Sebenarnya saya lebih suka anak saya bermain dengan mainan yang lebih menguji fizikal dan mental dan bercampur dengan kawan-kawan.

Jika dah tekun mengadap gadjet dalam bilik mana nak bercampur dengan orang.Mesti kena berkawan barulah ada skill komunikasi dan juga kenal alam sekeliling.Saya akan cuba kawal masa penggunaan mereka sebab tanpa dikawal memang parahlah nanti.

Jadi, kewujudan gadjet ni memang bagus sebenarnya cuma kita yang perlu "buat" gadjet itu jadi baik bukan sebaliknya.


 *Cabaran Blogging bersama Blog GenkiMomma (http://www.genkimomma.my), MinAinaIlaAina (http://minaina-ilaaina.blogspot.com), MamaOlin (http://mamaolin.blogspot.com), VitaMoon (http://vitamoon.blogspot.com) dan BabyKawaiiStore (http://healthy.babykawaiistore.com).


No comments:

Post a Comment