Thursday, January 22, 2015

7 Tips mudah menjaga tulang

Kesihatan tulang adalah salah satu perkara yang kita perlu titik beratkan kerana  tulang memainkan peranan dalam pergerakan kita seharian.

Seiring bertambahnya usia seseorang, maka begitu juga pada kesihatan tulang kita. Salah satu masalah kesihatan tulang yang mungkin tidak asing bagi kita iaitu osteoporosis.

Osteoporosis merupakan berkurangnya kepadatan pada tulang dan dapat mengakibatkan tulang menjadi rapuh dan mudah patah. 

Berikut ini 7 tips mudah untuk kita menjaga tulang tetap sehat : 

1. Jauhkan dari minum minuman yang dapat mengakibatkan kandungan kalsium pada tulang berkurang. Salah satu minuman yang dimaksud iaitu minuman yang bersoda .

2.Mengambil Vitamin D kerana ianya  sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan tulang . Vitamin D ini dapat anda peroleh dari sayur-sayuran yang bewarna hijau serta brokoli.

3.Minum susu merupakan salah satu tips mudah menjaga kesehatan tulang anda. Ini kerana kandungan susu yang sangat diperlukan  oleh tulang kita seperti kalsium, vitamin D, protein, fosfor serta kalium.

3.Berolahraga seperti berjalan atau berlari di pagi hari merupakan salah satu kegiatan yang dapat kita lakukan untuk menjaga kesihatan tulang . Ini kerana berolahraga dapat menguatkan semua otot dan tulang selain dapat mengurangkan stress.

4.Tinggalkan tabiat merokok dan minuman beralkohol kerana aktiviti itu mampu  menurunkan massa tulang kita.

5.Dapatkan sinar matahari merupakan salah satu sumber vitamin D untuk kebutuhan tulang anda. Berjemur pada sinar matahari di pagi hari selama kurang lebih 15 minit dapat membantu mengaktifkan provitamin D menjadi vitamin D pada kulit.

6.Makan bawang merah dan bawang  putih merupakan salah tips yang dapat kita lakukan untuk menjaga kesihatan tulang . Ini kerana kedua-dua bahan masak tersebut banyak mengandung zat belerang yang sangat diperlukan untuk kesihatan tulang.

7.Untuk cara yang lebih mudah menjaga kesihatan tulang bagi kita yang sentiasa mengejar masa seperti saya, saya cadangkan ambillah supplemen Shaklee iaitu Ostematrix (Sumber kalsium + Magnesium + Vitamin D )dan Garlic ( Bawang putih).

Bagi mendapatkan kedua-dua produk ini, anda boleh hubungi saya rakan Shaklee anda:-
Noorfadzilah binti A Aziz
ID:1134196
H/P NO.018.7944556
PENGHANTARAN SELURUH MALAYSIA
Ostematrix
Garlic Complex



No comments:

Post a Comment